Kirándulás a Börzsöny szívébe

2009 nyarán jártam először Brigiéknél, ott töltöttük a két hetes nyaralásunk nagy részét. Bernecebarátiban laknak, mely a Börzsöny lábánál fekszik, így hasonlóan jó helyzetben van, mint Pécs. Ha már ilyen szép helyen voltunk a hegyhez jó közel, egy napot rá is szántunk. Királyházáról indulva a Börzsöny legmagasabb csúcsát, a 938 méter magas Csóványost céloztuk meg. Én itt a Mecsekben fele ilyen magas csúcsokhoz vagyok szokva, így aztán néhol nehéz volt a terep. Igen meredek és sziklás is volt. A jelzéssűrűséggel illetve azok minőségével sem voltam az út nagy részén megelégedve. Itt a Mecsekben mindkettő sokkal jobb. Talán ezért is lehetett, hogy egyszer félrementünk. Nem sokat, maximum 5 percet és a térkép alapján nyilvánvalóvá vált a tévedés. Vissza is mentünk oda ahol még egyértelmű volt az irány és kerestük a helyes utat. Megtaláltuk, de elég ha csak egy kicsit figyelmetlen az ember, és rögtön félremegy. Szóval immár a jó úton folytattuk, meredek, sziklás terepen felfelé. Nemsokára el is értük a Pogányvári kaszálót. Itt megpihentünk, ettünk, ittunk és erőt gyűjtöttünk a további útra, hiszen itt még csak nagyjából félúton voltunk a csúcsig. A kaszáló után szép fenyvesben vezetett egy darabig az utunk, majd hatalmas bükkök között és kisvártatva felértünk a Csóványos csúcsára.

Én felmásztam a geodéziai toronyba, megcsodáltam a panorámát, Brigi ezalatt lent pihent és várt rám. Fent egy budapesti párral kiterítettük a térképet és beazonosítottuk a településeket és csúcsokat. A pihenő és ismételt evés-ivás után hazafelé vettük az irányt. De nem ugyanazon az úton, hanem a Nagy-Mána felé ereszkedtünk le. Még a kirándulás előtt olvastam, hogy onnan szép a panoráma és ez bizony így is van. Emellett még maga a Nagy-Mána is szép, jó arrafele túrázni. A visszaúton néhol meggyűlt a bajunk a törmelékes meredek lejtőkkel, de szerencsésen hazaértünk.