Börzsönyi ősz

Az idei őszi szünetben Brigiékhez utaztunk, ott töltöttünk el egy hetet és pótoltuk a nyáron elmaradt túránkat. Egészen pontosan én még nyáron találtam ki, hogy másszuk meg a Nagy-Hideg-hegyet. Sajnos nyáron az időjárás közbeszólt és az az érv is, hogy ősszel sokkal szebb az erdő. Így aztán nyáron nem mentünk, de most ősszel bepótoltuk. Busszal utaztunk Nagybörzsönybe, ahonnan a túránk indult. A faluközpontból 10 perces sétával el is értük a nagybörzsönyi kisvasút állomását. Itt, mivel volt még vagy fél óránk az indulásig, megreggeliztünk.

Aztán beállt a vonat, megvettük a jegyünket és indulhatott az utazás. Egészen véletlenül utazásunk egybeesett egy kis ünnepséggel. Ugyanis a Nagybörzsöny – Nagyirtáspuszta vonalon pályafelújítás volt az elmúlt hónapokban. Ezen felül ezt a vonalat összekötötték a Szob – Márianosztra vonallal, így már elvileg Nagybörzsönyből egészen Szobig lehet kisvasúttal utazni. Szóval az a délelőtti vonat volt az első, amelyik a felújított pályán közlekedett, ezért jelen volt egy kis tv-stáb, akik mindezt rögzítették, plusz mindenki a vonaton kapott egy kis pezsgőt és a vonat által szimbolikusan átvágott nemzeti színű szalagból is egy kis darabot. Jó hangulatban telt az utazás, bár a nyitott kocsikban nem volt túl jó idő, annak ellenére, hogy tökéletes kirándulóidő volt aznap. Már a vonatút közben nyilvánvalóvá vált, hogy jó húzás volt őszre halasztani ezt a kirándulást, mert a színpompás erdő már most levett minket a lábunkról. Negyed óra – húsz perc zötykölődés után megérkeztünk első állomásunkra, Kisirtáspusztára. Mi itt leszálltunk és gyalog folytattuk utunkat.

Mint azt már írtam is, a Nagy-Hideg-hegy volt a célpontunk. Elsőként a Kollár-völgyben haladt utunk, majd emelkedni kezdtünk és a Zálog-bérc nyugati oldalán mentünk tovább. Nemsokára elértünk a Vasedény kulcsosházhoz, majd tovább emelkedtünk. Noha az út tele volt emelkedőkkel, mégis végig “teraszos” volt, egy-egy emelkedő után hol rövidebb, hol hosszabb szintben haladó szakasz következett. Így kevésbé fáradtunk el és gyorsabban is tudtunk haladni. Viszonylag hamar felértünk a Kammerhof nevű fenyőkkel borított részre. Ennek a szakasznak különös hangulata volt, az összeboruló fenyőfák rendesen megszűrték fényt. Ezután elértük az utat, amelyen a hétvégi kisbuszok viszik fel a síelőket a csúcsra. Innen már nem volt vissza sok és hamarosan meg is pillantottuk a Nagy-Hideg-hegyi turistaházat. Felértünk hát a 865 méter magas csúcsra. Itt kicsit rosszabb volt az idő, a kopár csúcson hűvös szél fújt. Kicsit feljebb mentünk, megkerestük a csúcskövet, fényképezkedtünk, majd visszahúzódtunk a turistaház mellé. Ott lepihentünk és ebédként a szendvicsek nagy részét megettük, majd leöblítettük az időközben kellemesen lehűlt vízzel. Én még körbefotóztam a környéket, amit kicsit nehezített a borongós, szürke idő és a párás levegő. Azt találtam ki, hogy HDR képeket készítek, ezzel a megoldással jól visszaadja a fotó az őszi erdő megannyi csodás színét és árnyalatát. Mindezek után elindultunk visszafelé, ugyanazon az úton, amelyen felfelé jöttünk. Kicsit szaporára vettük a tempót, mert a visszautat is a kisvasúttal terveztük és nem szerettük volna lekésni. Szerencsére mi 15 perccel a kisvasút előtt érkeztünk vissza Kisirtáspusztára, így rendben visszaértünk Nagybörzsönybe.
A börzsönyi erdők teljességgel elvarázsoltak engem az őszi színkavalkádjukkal, nagyon szép átmenetek vannak. Sajnos itt a Mecsekben ezt kevésbé lehet tapasztalni. Ezen kívül szinte végig szép szál bükkök között vitt az út, melyek lombja szépen sárgult már. Ezek között a fák között aprónak és törékenynek érzi magát az ember, ugyanakkor megtapasztalja a természet igazi szépségét.