Retró 15 (2012. 04. 07.)

Brigi és én az április hónapot egy különleges teljesítménytúrával nyitottuk, a “Retró Túra” barátságos 15 km-es távját néztük ki magunknak. Sajnos az időjárás viszont egyáltalán nem volt barátságos ezen a napon. Már hajnalban esett az eső, szerencsénkre az indulásra elállt. A Főpályaudvarra buszoztunk be, onnan mentünk tovább a 40-es járattal. A túra rajtja Pécsbányán volt, mire odaért velünk a busz, az eső megint szakadatlanul hullott. A nevezés után előszedtük az esőkabátokat – a hátizsákomban mindig van egy, az otthon levő tartalékot pedig elhoztam Briginek – és nekiindultunk a túrának. Mire felértünk a buszfordulóba a gesztenyéshez, nekem összegyűlt a 300 km, a szakadó esőre való tekintettel ezúttal nem készült rólam fénykép, nem akartam eláztatni a fényképezőgépet. Azzal tisztában voltunk, hogy végig sárban fogunk cuppogni, ennek ellenére én tegnap otthon felejtettem a kamáslimat. Igazán jól jött volna, de nem tudtam mit tenni. Haladtunk a zöld kör jelzésen, a szelídgesztenyéket hátra hagyva beértünk az erdőbe. Ahogy haladtunk, úgy egyre szebb képét mutatta az erdő, az eső hatására nagyon szép élénk zöld színben pompáztak a fák és bokrok. Még egy kis pára is megülte a lombkoronákat, különös hangulatot kölcsönözve a tájnak. Egyébként itt és egész végig olyan őszi érzésem volt, cseppet sem lehetett érezni a tavaszt. Csak az itt-ott nyíló virágok emlékeztettek arra, hogy még az év első felében járunk.

Nekem annyira megtetszett az erdő látványa, hogy végül előkerült a fényképezőgép. Mivel az esőkabátom poncsó jellegű, ezért alatta a nyakamba tudtam akasztani táskával együtt a gépet úgy, hogy biztonságban legyen. Pár fotó után haladtunk is tovább, csúszós sárban. Nemsokára csatlakoztunk a Tölgyes-úthoz, így haladtunk tovább a közelben lévő műútig. Azt keresztezve és egy kicsit rajta haladva elértük a Tripammer-fát, ahol minden alkalommal kicsit gondban vagyok, hol merre és melyik jelzést kell követni, de most hamar megtaláltuk a helyes irányt.

Az időjárás is megmutatta a szebbik arcát, elállt ugyanis az eső. Itt már ereszkedni kezdtünk és egyre mélyebbre értünk le a völgybe. Kezdetben egy meredek szurdok oldalán mentünk, alattunk lent egy patak folydogált. Szép lassan ellapult a domborzat és immár a patak mellett, majd átkelve rajta vitt az ösvény. Megmásztunk egy lépcsősort, ezután tovább kanyarogtunk a turistaúton. Természetesen, ahogy az ilyenkor megszokott, mindenfelé medvehagyma vett körül. Így értünk oda végül első ellenőrzőpontunkhoz, a Barátság-forráshoz. Itt a pecsét mellé, a retró jegyében dianás cukorkát kaptunk. A pont után továbbmentünk a zöld sáv jelzésen egészen addig, ahol a piros kereszt elkanyarodik Mánfa felé. Mi itt balra fordultunk, átkeltünk a patakon és célba vettük a második pontot.

Hamar elértük a Melegmányi-völgyben lévő mésztufa vízesést. Itt aztán mintha csak egy csapot nyitottak volna meg, egyik pillanatról a másikra elkezdett szakadni az eső. Ez nagyon nem hiányzott, mert a völgyből kivezető út első szakasza még úgy-ahogy jól járható, viszont a második szakasz jóval meredekebb. A felfelé haladást a szakadó eső és a sár igencsak megnehezítette, de sikerült kiérni egy viszonylag síkabb részre, így aztán rendesen tudtunk haladni.

Persze itt is csúszkáltunk a sár miatt, de legalább nem felfelé kellett menni. Hamarosan ismét csak kereszteztük a műutat, és a kék sávon haladtunk tovább. Egy bal kanyar után csatlakozott a piros négyzet is, ezen értük el a Fehér-kúti-kulcsosházat, az eső ismét csak elállt. Az itinerbe ezen a ponton retró túra bélyeget kaptunk, amin Makk Marci tornázik egy kiadósat. Ezek a bélyegek iskolai takarékbélyeg utánzatok, híven a túra nevéhez. Ezeken a forint érték helyett km-ek szerepelnek, melyek végül kiadták a teljesített távot. A kulcsosháztól visszafelé indultunk, odáig, ahol a piros négyzet elválik a sávtól, nekünk ugyanis a négyzeten kellett leereszkedni a völgybe. A Rábay-fát és a rajta levő jelzések kavalkádját magunk mögött tudva immár a piros sávon haladtunk és nem is kellett sokat mennünk, hiszen a következő pont a Kantavári-forrásnál volt, ahova hamar elértünk. Újabb Makk Marcis bélyeggel és egy sport szelettel gazdagodtunk, majd délkeleti irányba mentünk tovább, egy keskeny ösvényen róttuk a métereket. Ez a keskeny ösvény egy jóval szélesebb erdészeti műútra vitt minket, immár ezen haladva értünk el ahhoz az útvillához, melynek bal oldali ága vitt le minket a völgybe, egyre közelebb kerülve a célhoz. A völgy alján csatlakoztunk rá a Mecseki Bányász emlékút jelzésére, innen ezt kellett követnünk végig. Előbb beértünk Lámpásvölgybe, majd a 38-as busz végállomásához. Innen tovább majd’ 1 km-re értük el az útkereszteződést, ahol egyenesen haladtunk tovább, ezúttal járdán. Hamarosan elértük az első házakat, beértünk Pécsbányára. Tulajdonképpen a külszíni fejtést kerültük meg Lámpásvölgytől egészen eddig. A házak között az útvonalleírás alapján mentünk, a végén egy játszóteret, tűzoltószertárat és stop táblát elhagyva már igen közel voltunk a célhoz. Kicsit elgyötörve és nyirkosan, de beértünk a célba, ahol még egy bélyeget, kitűzőt és emléklapot kaptunk a teljesítésért.
A helyszínen volt retró kiállítás, ami abból állt, hogy a rendezők és résztvevők által hozott régi tárgyakból – leginkább 80-as évek –  csináltak egy kis tárlatot. Volt itt minden az úttörő igazolványtól a cigirágón keresztül egészen a bambisüvegig. Valaki régi túrakitűzőket hozott, nem is keveset, azok elég érdekesek voltak. Persze összegészében az egész kis kiállítás egyedülálló volt a maga nemében. Ezt egészítette ki, hogy egy laptopon régi reklámfilmek mentek. Egyébként ez a túra sokkal jobb lett volna az eső és sár nélkül, ez egészen egyértelmű. Persze így sem volt rossz, már a kiállítás miatt is megérte. Én a ’80-as évek derekán születtem és gyerekkoromat a ’90-es években töltöttem, ezért is volt jó kicsit belepillantani milyen is volt régen az élet.