Disznó-völgy 28 (2012. 07. 07.)

Azért ma reggel, 3 óra alvás után igen rossz volt felkelni és elindulni túrázni. Egyszerűen ebben a kánikulában nem tudok aludni és ez kicsit ma visszaütött. De legalább reggel 5-kor, amikor indultam még kellemesen friss és majdhogynem hűvös volt a levegő. Így indultunk el Gergővel Pécsváradra, ahol a rajthely volt. A buszról leszállva kicsit gyalogoltunk visszafelé, a művház előtt várt a rendezőség a nevezési lapokkal. A regisztráció gyors volt, a lányok pedig igen kedvesek. Aztán informáltak mindenkit, hogy változások történtek és a 30-as táv elmaradt. Kész szerencse, hogy a 28-ason indultunk. Talán az útvonalváltozás miatt, de térképvázlat nem volt az itinerben, csak szöveges útvonalleírás. Viszont ez a kihelyezett szalagokkal együtt tökéletesen célba vitt minket, a szalagozás első osztályú volt. Fél 7-kor indultunk el keleti irányba, arrafelé, ahonnan a busszal érkeztünk. A 6-os főútig mentünk ki, a benzinkútnál pedig balra fordultunk és a főúttal párhuzamosan gyalogoltunk. Nem sokkal később a szemben lévő TSZ telephez keltünk át, előtte majd mellette folytattuk utunkat. Itt is kint voltak már a szántón a nagy bálák, a reggeli fényekkel és párával szép látványt nyújtottak.

Hosszasan mentünk a szántó szélén, majd kiértünk az erzsébeti műútra, amelyről nagyjából 50 méter után megint földes útra tértünk át. Ezen kicsit emelkedtünk, búzatáblák mellett, a háttérben a Zengővel. Dombra fel, völgybe le kétszer-háromszor és már Nagypallon is voltunk. Ekkor már erősödött a Nap, fejfedőt öltöttem hát. A faluban rátértünk a főútra, egy balkanyar után pedig elértük a Közmosó-forrást, itt kaptunk először aláírást és finom hideg ásványvizet.

A pontot magunk mögött hagytuk, a főútra mentünk vissza, ahol “kivédhetetlen aszfalt következik Fazekasbodáig”. A következő 40 perc azzal telt, hogy a tűző Napon, az aszfalton róttuk a métereket a következő faluig. Szerintem aki volt már ilyen helyzetben, annak nem kell magyarázni, hogy ez mennyire nem jó. E mellett még unalmas is volt ez a szakasz, de végül elértük Fazekasbodán a kultúrházat és újabb aláírást kaptunk, víz kíséretében. A kultúrház utcáján mentünk tovább, elhagytuk a falut és egy villanypásztorral védett napraforgó ültetvény szomszédságában tértünk jobbra, ahol egy tó gátján mentünk végig. A végénél keskeny ösvényre leltünk, ez végigvitt a tó mellett, bár elég keskeny és néhol veszélyes volt. Mi biztonságban elértük a végét és követtük a fák alatt a tőlünk balra lévő patakot. Hamarosan kis fahíd ívelt át rajta, erre mentünk és folytattuk utunkat az erdőben. Hamarosan elágazáshoz értünk, szintén egy tó gátján mentünk tovább.

A gát végében egy elmosott betonhíd várt ránk, ez a “nem létező híd rávezet a Disznó-völgybe tartó nem létező ösvényre”. Ezen az ösvényen, a sűrű szalagozást követtük a sok helyütt embernagyságú csalánoson keresztül. Negyed órányi kerülgetés után elértük a csodaszép, de csak nehezen járható Disznó-völgyet. A patak egyik partjáról a másikra történő szlalomozás végére az újabb ellenőrzőpont tette a pontot. Az aláírás után balra, egy igencsak meredek oldalvölgyön kapaszkodtunk felfelé, egészen egy kis tisztásig. Elég combos szakasz volt, a tisztáson meg is álltunk pihenni és frissíteni. Pár perc elteltével indultunk tovább, a lábunk alatt lévő utat balra hagytuk el, szintén egy kisebb csalánoson keresztülvágva. Ezután az út lassan eltűnt alólunk, mi pedig a szalagozás mentén meredek úton jutottunk le a völgybe. Innen a zöld sáv jelzést követtük, ami elég hamar elvitt minket a gránitbánya óriási meddőhányójához. Ennek tövében egy bal kanyarral a Pécsvárad-Mohács műútra értünk ki és célba vettük Erdősmecskét. Pokoli szakasz volt ez, újabb hosszas aszfalton bandukolás következett.

Sokáig tartott, de végül elértük a pontot, ahol szörp-, és vízvételezés után még pihentünk és a pontőr sráccal beszélgettünk. Amikor már elég erőt éreztünk magunkban, mentünk tovább abban a katlanban és hamar megkerültük a faluban lévő templomot, felmásztunk mellette a helyi kálváriához, majd a temetőn keresztül vitt utunk.

Tőlünk jobbra kukoricás, nemsokára pedig kereszteztünk egy vékony erdősávot, ezután erdő és szántó között találtuk magunkat. Beletelt egy kis időbe, mire innen az árnyat adó erdőbe értünk, majd egyenesen haladva elértük a kék sáv jelzést. Ezen jó sokáig mentünk, de végül elértük Apátvarasd végét, ahol a pontnál ismételten megpihentünk. Itt igen bő volt a választék: ásványvíz, magnéziumos pezsgőtabi, ötféle müzliszelet. A pontőrrel és egy időközben befutott sporttárssal rövid beszélgetésbe elegyedtünk, a pihenéssel egybekötött hűsölés után elindultunk az utolsó szakaszra. Egészen a vadászházig mentünk a korábban követett jelzésen, ahol megint csak aszfalton, de ezúttal már a kék négyzeten jutottunk egyre közelebb a célhoz. Itt szépen látszottak a Mecsek lankái, utunkat egerészölyv vijjogása kísérte. Az aszfaltút végén jobbra betértünk az erdőbe, ezen a részen végig lefelé mentünk, és meghallottuk a déli harangszót. Tudtuk, hogy nem járunk már messze és ez így is volt. Beértünk Mecseknádasdra, ahol még kicsit gyalogoltunk, majd a 6-os út mellett jobbra felfelé vettük az irányt a Schlossberg tetején található templomromhoz, itt volt a cél. A gratuláció és emléklap/kitűző átvétele után már ment is a virsli a vízbe. A túra fáradalmait kis részben kipihenve még megnéztük a kilátót, majd elindultunk a buszhoz, ami visszahozott minket Pécsre.
Ez a túra így 38 fokos hőségben és a sok aszfaltos résszel igen kemény volt, ennek ellenére a rendezés minden aszpektusa tökéletes volt. Bár ez várható volt, mert az ENTE minden túrája igen magas színvonalú. Nekem pedig összegyűlt immár a 400 km is.

Disznó-völgy 28
időpont: 2012. július 7., helyszín: Kelet-Mecsek
táv (k. sz.): 28 km, szint (k. sz.): 500 m, idő (ó:p): 5:57

Disznó-völgy 28 (2012. 07. 07.)” bejegyzéshez ozzászólás

1. Gruber Mihály szerint:

Szia!

Köszi, hogy eljöttél, és írtál beszámolót a túránkról! Jó érzés visszaolvasni, hogy más, résztvevőként milyennek látta a rendezvényt.

Mint főrendező, pár dolgot hozzáfűznék, amik a résztvevők számára lehet, rejtve maradtak.

Térképvázlatot egyáltalán nem terveztem készíteni ehhez a túrához. Egyrészt nem nagyon van róla kellően friss, jól használható térkép, másrészt úgy gondoltam, hogy elegendő lesz a szalagozás + útvonalleírás kombináció. Ezzel szerencsére nem is tévedtem nagyot.

Nagyon sajnáltam, hogy a Disznó-völgy felső szakaszát ki kellett venni az útvonalból, de érzésem szerint nem lett volna érdemes arra vinni a túrát. Az történt, hogy a völgy feletti részeken fakitermelés kezdődött, és rengeteg, száradófélben levő ág, lombrész került a völgy aljába. Így egyrészt borzasztóan nehéz lett volna a haladás, másrészt (remélhetőleg csak átmenetileg) elveszett a hely igazi varázsa. Mindez a túra előtti csütörtökön derült ki, amikor szalagoztam, a nyár eleji előzetes bejáráskor még nyoma sem volt.

Fentebbi és a viszonylag kevés résztvevő ellenére szerintem jól sikerült a túra, meglátásom szerint akik eljöttek, jól érezték magukat.

Most kis pihenés, aztán gőzerővel készülünk a “Mecsek 600-as”-ra! 🙂

Üdv: Gruber Mihály

• Szabolcs K-V szerint:

Kedves Mihály!

Először is, köszi, hogy írtál “bennfentes infókat”.
      A térképvázlatot egyáltalán nem hiányoltam, mert a leírás és a szalagozás együtt több volt, mint elég. Eddigi túráim során nem tapasztaltam még ilyen korrekt szalagozást. Itthon visszanéztem a térképen az útvonalat és úgy saccolom, hogy a 28-as táv kb. 15 %-a haladt csak jelzett turistautakon. Már ez is feleslegessé tette a térképvázlatot, a leírás sokkal ésszerűbb választás volt helyette.
      Egyedül a sok aszfaltos szakasz volt kicsit rossz, de gondolom elkerülhetetlen volt arra vinni a túrát, a szervezőség pedig nem tehetett arról, hogy aznap kánikula volt.

Ami pedig a “Mecsek 600-ast” illeti, sok sikert kívánok a rendezéshez, a 20-as távon biztosan ott leszek!