Kelet-Mecseki Barangolások – 3 ház (2012. 08. 26.)

A mai amolyan nyárbúcsúztató túra volt, hiszen a következő már szeptemberben lesz itt a Mecsekben. Jómagam is rajthoz álltam, több okból kifolyólag is, ami azt jelentette, hogy a megszokott korán kelés ma sem maradt el. Azért az fura volt egy kicsit, hogy reggel 5-kor jóformán melegem volt a buszon. Most kivételesen az induló állomáson szálltam fel, a busz vezetője pedig hangos köszönéssel üdvözölt engem és a rajtam kívül még felszálló két utast. Ilyen apró dolgok is elegek ahhoz, hogy jól induljon az ember napja. Gyorsan beértünk a távolsági buszpályaudvarhoz, ott pedig alig 15 perces várakozást követően már úton is voltam Zobákpusztára. Ahogyan az a menetrendben írva volt, reggel hat előtt pár perccel odaértünk és a gyors nevezés után nekivágtam ennek a kreatív túrának, ami azt jelentette, hogy nem volt kötelező útvonal, csak kijelölt kulcsosházak, melyek érintését kellett igazolni az itinerben. Persze azért voltak ajánlott útvonalak, de elvileg tetszőlegesen lehetett választani, hogy merre ment az ember. Három “táv” volt kiírva, én ezen a délelőttön a legrövidebbet, 3 ház érintését választottam, ami így is 15 km-es táv volt. Azért itt még kicsit csípett a levegő, főleg miután beértem az erdőbe rögtön Zobákpuszta után. Csak rövid szakasz volt ez, majd a műutat keresztezve ismét erdő következett, a Takanyó-völgyben vitt az út, annak gyönyörű bükkösében. A völgyben az alacsonyabb térszínen patak kanyargott, a lábam alatt pedig hullámvasút módjára hullámzott az erdei ösvény. Idővel azért melegedett a levegő és mire kiértem a völgyből a műútra, már egészen kellemes kirándulóidő kerekedett. Ezen a ponton kicsit félrementem, de még időben korrigáltam, hála egy Tamás nevű srácnak, akit már láttam több túrán ezelőtt, de csak most elegyedtünk beszédbe először. Innen együtt tettük meg a még hátralevő nagyjából 700 métert a Pusztabányán lévő Betyártanya kulcsosházig. Odáig végig a műúton mentünk, a kulcsosház előtt én tettem egy rövid kitérőt az Üveghutákhoz, majd pár perccel később begyűjtöttem az első pecsétet az itinerbe.

kmb_01

Pusztabányáról a zöld sáv jelzésen mentünk tovább és annyira belemerültünk a diskurzusba, hogy a jelzés jobb oldali ágán haladtunk a bal helyett. Combos kaptató és jó 1,5 km után értünk ki a Hárs-tetőhöz, ahol bepozicionáltuk magunkat a térképen és újraterveztük a dolgot. Nagy probléma nem lett a dologból, mert a sárga sávon északi irányba haladva pont útba esett Kisújbánya, ahol a következő pecsét várt.

kmb_02

A sárgán haladva Miske-tetőn találtuk magunkat, ahol elköszöntünk egymástól és pedig jobbra letértem. Jelzés nélküli úton mentem lefelé és pár perc alatt beértem Kisújbányára, ahol a faluház mellett óriási fenyők rejtik a kulcsosházat. A mellette kialakított pihenőnél volt a pont, és megkaptam a második pecsétemet.

kmb_03

Itt a kéken tettem egy kitérőt, ha már barangolós túrán voltam, és elmentem a Ferde-vízeséshez. Egész hamar oda lehet érni, csak a falu keleti részén kell végigsétálni, a végétől pedig csak pár száz méter távolságra található ez rendkívül szép természeti képződmény. Szerencsére a patakban, mely lefolyik a lépcsőkön, bőven volt víz még az igen száraz időjárás ellenére is. A Ferde-vízesés az Óbányai-völgy egy érdekes képződménye, ahol a mészkőrétegek a vulkáni erők hatására felbillentek és pados elrendeződésük alakult ki. A fényképezés után a visszaúton bedobtam egy szendvicset, visszaérve a faluközpontban pedig rátértem a korábbi útra, melyen leereszkedtem a településre. Az egész kitérő mindennel együtt 50 perc volt, de minden egyes percet megért. Azért az elszomorító, hogy az egyébként nagyon hangulatos és szép faluban sétálva azt látja az ember, hogy szinte minden második házon kint van az “eladó” tábla, miközben a szél a kérlelhetetlenül érkező ősz jeleként szolgáló sárga faleveleket keveri a levegőben.

kmb_04

Miske-tetőre visszamászva ismét rátértem a sárgára és a Hárs-tető ismételt érintése után mentem tovább a jelzésen. Hamarosan a Diós-kút következett, itt frissítettem egyet és tovább ereszkedtem Püspökszentlászlóra. Nem tartott sokáig és már oda is értem, a Bazsarózsa kulcsosháznál megkaptam a harmadik pecsétet. Itt kínáltak zsíros kenyérrel és teával, én csak az utóbbit fogyasztottam. Viszont az kárpótolt minden fáradalomért, itt a Bazsarózsa kulcsosházban rettentő finom teát főznek, ugyanis méhfű van a teakeverékben, aminek így rendkívül kellemes aromája van és az íze is első osztályú. Két pohár után megköszöntem és elbúcsúztam, elindultam vissza Zobákpusztára. Még végig kellett menni Püspökszentlászlón, majd onnan kiérve jobbra a kék négyzeten folytattam. Ezen a szakaszon már kicsit meghúztam a dolgot, mert jól álltam idővel és így pont elértem a buszt vissza Pécsre. Még a cél előtt frissítettem egy utolsót a Cigány-forrásnál, a Gyopár kulcsosházat elhagyva pedig már tudtam, hogy nincsen sok hátra. Ez így is volt, kevesebb, mint 10 perc alatt már a célban voltam, ahol nem volt nagy a nyüzsgés, rajtam kívül csak két rendező volt. Ezért aztán gyorsan zajlott az emléklap és kitűző átadása-átvétele és így elértem a buszomat, ami ráadásul két perccel korábban jött.