Mecsek Éjszakai (2012. 09. 29-30.)

Sajnos nem sokszor van egy évben éjszakai teljesítménytúra a Mecsekben, így amikor rendeznek egyet, akkor arra el kell menni. Hiszen egy ilyen túrának teljesen más a hangulata, az atmoszférája, amiről írni ugyan lehet, de legalább egyszer meg kell tapasztalni. Így volt ez 29-én, szombaton is, amikor a Fekete Bárány TE megrendezte évi rendszeres éjszakai túráját. A két választható táv között nagy volt a rés, az egyik 16 km hosszú volt, a másik pedig 37 km. Elekkel délután fél 6-kor találkoztunk kint az uránvárosi végállomáson, tíz perccel később már a 23-as járaton voltunk útban a rajthoz, ami a szokás szerint Teca Mamánál volt. Este hat előtt értünk oda és az éjszakai túra különlegességét mutatandó, rengetegen voltak a rajtban. Beálltunk mi is a sorba és hat után öt perccel nekivágtunk a túrának. Tavaly már egyszer végigmentünk a 16-os távon, éppen ezért és azért, mert kihívást kerestünk, ezúttal a 37 km-es távot választottuk. Ekkor még világosban haladtunk és az éppen esedékes telihold fénye is segített, habár felhős volt az ég. Az elején Éger-völgyön mentünk keresztül, és ott még nyirkos idő volt és kellemes meleg, a póló bőven elég volt. Az Éger-forrástól nem messze volt az első ellenőrzőpont, ahol kaptunk pecsétet és mentünk tovább. Jobb kanyart vettünk és elkezdtünk felfelé mászni a piroson, amíg fel nem jutottunk a Pécs-Orfű bringaútra. Itt vált el a két táv egymástól, a röviden indulók a zöldön folytatták, mi pedig maradtunk a piroson és az aszfalton átkelve a mecsekszentkúti szerpentinnel párhuzamosan tekergő ösvényen mentünk. Két nagy visszafordító kanyar és két fahíd után a Rózsa-forráshoz értünk, ahol a második pecsétünket kaptuk. Innen Mecsekszentkúton keresztül, a harangláb mellett elhaladva emelkedtünk tovább végig a piroson. Ekkor már 7 óra körül járt az idő és erősen sötétedett mire felértünk Remete-rétre. Itt egy kicsit megálltunk pihenni és frissíteni. Elek hozott forró teát termoszban, az nagyon finom volt. Előszedtük a fejlámpákat, de az enyém nem akart működni, pedig frissen töltöttem a benne lévő aksikat. Szétszedtem, ki-be rakosgattam őket, de csak nem akart működni. Utóbb kiderült, hogy rosszul raktam bele az aksikat, mert a tokon lévő polaritást mutató matrica rossz volt. Azért volt B terv, elvittem magammal a kurblis, 3 LED-es zseblámpát, így valamennyi fény nekem is jutott éjszaka.

Szerencsére Elek fejlámpája egy kisebb fajta fényszóró teljesítményével bírt, gyakorlatilag mindketten tudtunk rendesen haladni a fényénél. Remete-rétről a Z+ jelen kezdtünk el emelkedni, amiről átváltottunk az ugyanolyan színű háromszög jelre, ez pedig már a Sós-hegyi-kilátóhoz vitt. Itt volt a harmadik pont és a pecsét mellé csokit kaptunk. Innen a Mecseki Zöldtúra útvonalán folytattuk, első körben a Lapisra mentünk, onnan pedig egy darabon az aszfalton tovább a Stiglicfogdosóig, amely a Lyukas-hárs nevű terület mellett fekszik. Itt, a Lyukas-hárson van a Mecsek legnagyobb dolinája. Ezt csak amolyan érdekességként írtam, itt is végeztem a diplomamunkámhoz kutatást. Vissza a túrához, a zöld itt már elkezdett lejteni és egy merő sártenger volt az egész. Azért haladtunk és itt a szél is feltámadt, meg is ijedtünk kicsit, nehogy megmarjon a vihar. Ennek ellenére toltuk tovább és a hosszú zöld végén ott volt az újabb pont a Zsidó-völgyben. A következő pontig 1,6 km volt, amit az előbb említett völgyben tettük meg. Rögtön az elején az ágak között egy sárga szempár meredet vissza ránk. Először kicsit meghűlt bennünk a vér, de igazából nem volt pánik, valószínűleg csak egy békés bagoly hesszelt minket egy közeli fáról. A völgyben való haladás viszont nem volt sétagalopp, hiszen mindnehol bedőlt fák és csúszós sziklák nehezítették az előrehaladást. Nekem sikerült is elcsúsznom és letenyerelnem a sárba, a zseblámpát pedig mintegy csáklyaként belevágtam a sárba, hogy megfogjon. nem taknyoltam el és a lámpa is túlélte, majd elértük a Kőlyukat, ahol pecsét és kézmosás következett a Cserkész-forrásánál. Az üvegeket is megtöltöttük és úgy indultunk tovább. Ez már a Nagy-mély-völgy északi vége volt, hamar jelzést váltottunk és balra, a zöld körön mentünk tovább. Elég combos emelkedő volt végig, szuszogtunk is rendesen, mire felértünk. Ezen a szakaszon is láttunk szempárokat, amik lekövették a mozgásunkat. Végül elértük a sárga sávot Vágotpusztánál, mi teljes mértékben egy kihalt város képét mutatta. Na ez kicsit azért ijesztő volt. Bal kanyarral hagytuk el a szellemvárost és a zöldön elértük a 6. pontot a Lóri-kulcsosháznál. Itt volt a nagy frissítőpont, vajas és zsíros kenyérrel, csalamádéval, szamóca szörppel és vízzel. Ettünk, ittunk, majd elindultunk tovább a sárga négyzeten. Ez amolyan hullámvasút szakasz volt és vagy tucatnyiszor kellett a patakmedren átkelni. Hamar elértük a Nagy-kő-oldalt, itt kaptuk a következő pecsétet. Innen már csak pár méter volt Mecsekrákos. Itt sajnos elnéztünk egy kanyart és mentünk egy kört, aminek eredménye 20 perc késés lett. A helyes irány megtalálása után nem sokkal megint félrementünk, de ezt hamar korrigáltuk azzal, hogy átmentünk az Orfűi tó gátján, így ismét a helyes jelzésen voltunk. Mire a Malommúzeum után beértünk Orfűre, már éjfélt ütött az óra és elkapott egy intenzív, de csak 2 percig tartó eső. A kényszerpihenő után még kevertünk kicsit a jelzést keresve, majd megtalálva azt robogtunk tovább. Ekkor már túl voltunk a táv felén és az Orfűre vezető szerpentin nagy kanyarjában betértünk a Szuadó-völgybe, következett a kék négyzet jelzésű út. Hosszú és kanyargó volt, de elértünk a Laci-forrás elágazójához, amit piros mécses és kiírás jelzett. Innen pár perc alatt fent voltunk a forrásnál és újabb pecsétet kaptunk. Elek kérésére itt pihenőt tartottunk. Különös érzés csak ülni és hallgatni az éjszakai erdő némaságát, eközben pedig csak a pontőr reflektorának fénye hasított a fák közé. Erről beszéltem az elején, ezt át kell élni, hogy megtudd milyen is igazából. A pihi után már a Szuadó-nyereg jött, ami már a Jakab-hegy alja. A nyereg után hosszúnak érződő szakasz következett a kéken fel a Jakab-hegyre. Ezen a ponton “zombi módban” fejet leszegve mentünk csak előre, amíg fel nem értünk a kilátóhoz. Onnan még azért kell menni a kék háromszöghöz, azon pedig leereszkedtünk a Babás-szerkövekhez. Útközben hangos csörtetésre lettünk figyelmesek a közelből, meg is álltunk kicsit hallgatózni. Aztán folytattuk a szerkövekig a ponthoz. Újabb pihenőt tartottunk kajálással egybekötve. Ezek után ugrottunk neki az utolsó etapnak. Ez volt a Panoráma út. Már több helyütt írtam, hogy ez nagyon hosszú és nagyon unalmas. Nos, ez éjszaka sem jobb. Majd’ egy óra kutyagolás után tért véget azzal, hogy végre elértük Éger-tetőt. Itt valami brutálisan hangos rave-party volt sátrakkal és a kilátó fényfestésével. Mi ezzel nem törődtünk, mert ekkor már kicsit a 10 órás szintidő vége felé jártunk, próbáltuk még utoljára pörgetni a haladást. Ennek meg is lett az eredménye, az utolsó pecsétet a Mohosi-kis-kútnál kaptuk. Innen már csak 10-15 perc kellett a célig. Lemásztunk a zöld szerpentinjén Éger-völgybe és besétáltunk a célba, szintidőn belül. Megcsináltuk. Nem volt könnyű, de nagy diadal volt ez nekünk. Bár rohadtul elfáradtunk, azért az egy pár virslit megettük és bedobtunk egy-egy kólát is. Kicsit még pihentünk, aztán elindultunk az 5-kor induló buszhoz. Én fél hatkor estem haza, 6 körül pedig be az ágyba és bizony pillanatok alatt el is aludtam.

*Mint az gondolom mind látjátok, ez most eléggé fotószegény bejegyzés lett. Igazából egy éjszakai túrán nem igazán van lehetőség fotózni. Ezúttal idő sem volt, ezért került csak egy kép a bejegyzésbe.