Tenkes 20 éjszakai (2013. 08. 03.)

Éjszaka túrázni különleges élmény. Teljesen más olyankor minden, az erdő neszeit leszámítva tökéletes a csend, minden zajt kilométerekről hallani lehet. Valahogy kiélesednek az ember érzékei, mindenre sokkal jobban odafigyel. Éjszakai teljesítménytúrát lehetőség szerint nem szabad kihagyni, ezért Gergővel augusztus 3-án Máriagyűdre utaztunk, hogy az idén először megrendezésre kerülő Tenkes éjszakai túrán induljunk. A nappali változata ennek a túrának mindig színvonalas rendezés, szép helyeken vezet és nagyon sok túrázót vonz, ezért reménykedtünk benne, hogy az éjszakai változatban sem fogunk csalódni. Fél 8-kor már a máriagyűdi közösségi házban voltunk és beneveztünk, majd a 8 órás indulást egy-egy üveg hideg ital mellett vártuk meg. Mielőtt nekivágtunk a 20-as távnak, még kicseréltettem az itineremet, mert tévedésből 10-est adtak. Miután ezt elintéztem, már indultunk is felfelé a Kegytemplom irányába. A templom előtt jobbra fordultunk és lassan kifogyott alólunk az aszfalt, köves úton folytattuk. Ekkor már pincék és présházak között voltunk, az egyik telek határánál balra vettük az irányt, meredek kaptatóra értünk. Nem volt túl kellemes ez a szakasz, mert bár a nap már ütemesen süllyedt, azért az egész napi forróság mér érezhető volt, kapkodtuk a levegőt rendesen. Aztán végre szintútra értünk, innen pedig már hamar elértük az első ellenőrzőpontot. Pecsét és cukorka után indultunk tovább, pár méter után balos visszafordítóhoz értünk és a gerincen futó kék sávon folytattuk. Kanyarogtunk, hullámvasutaztunk fel, aztán le és végül elértük az esőbeállós tisztást, ahol a második pecsétet kaptuk. Innen kis kitérőt tettünk piros háromszögön lefelé a szikláshoz, ami egy szép nyílt sziklagyep, az esti Siklós látvány pedig igencsak szép innen. Persze nem csak a látványért ereszkedtünk le, újabb ellenőrzőpont működött itt. Visszafelé már nem volt olyan mókás, de azért visszaértünk a tisztásra, ez pedig újabb pecsétet jelentett. Mielőtt tovább indultunk volna, frissítettünk nápolyival és vízzel, majd már a fejlámpák fényénél gyalogoltunk tovább a kéken. Az erdő csendjében nem volt nehéz kiszúrni azt a rezegő-zizegő hangot, ami megállásra és fejtörésre késztetett.

tenkes20e_01Aztán megláttuk annak a hatalmas keresztespóknak a hálóját, ami egy nem kisebb cincért kapott el. A küzdelem hangjai voltak azok, mi pedig pár perc szemlélődés után magukra hagytuk a feleket. Még mindig a kéken a pihenő padoknál találtuk az ötödik pontot. Innen a kék háromszögön kacsáztunk a szűk ösvényen a fák között, ami a lokátorhoz felvezető aszfaltra vitt, a lokátor alatti parkolóban pedig ott volt a következő pont. A pecsét mellé borkóstolás is járt, ezután elkezdtünk ereszkedni a betonúton, amíg el nem értük a balunkon futó kéket. Meredek és köves, sziklás de legalább széles út vitt lefelé. Így haladtunk, majd miután szintbe értünk, már a Janus-pincészet területén, a szőlőtőkék mellett mentünk. Itt egy kicsit megálltunk fényképezni, közben egy hullócsillagot is láttam. Miután eltöltöttünk itt jó 20 percet, igyekeztünk tovább a 58-as úthoz.

tenkes20e_02Átkeltünk rajta, majd az út mellett baktattunk a csarnótai elágazóig. nem éppen biztonságos megoldás éjjel, de szerencsésen túlestünk rajta. Az elágazónál megint aszfaltra váltottunk, így értünk be Csarnótára, ahol a templomnál volt az újabb pont. Szilvát is kaptunk a pecsét mellé, víz viszont nem volt, mert a közkutak le voltak zárva. Balra a zöld sáv jelzést követve mentünk tovább. Elértünk egy kis völgyet, ahol nagyon kellemes hűvös levegő fogadott, de nem tartott sokáig, mert hamar felfelé kellett venni az irányt, több elágazó után már szintben mentünk tovább kukorica és szőlő kíséretében. A 8. ellenőrzőpont bója képében került elénk, zsírkrétával ikszeltünk, majd a változatosság kedvéért megint felfelé indultunk a kéken. Nem volt túl hosszú ez a rész, ellenben meredek. Viszont legalább már fent voltunk a Nagy-hegyen, nem sokkal később, mészkősziklák kerülgetése után már a kilátóban voltunk, itt két mikulásnak öltözött pontőr adta a pecsétet. Kicsit maradtunk pihenni és frissíteni, majd mentünk tovább. Az ösvényt elég nehéz volt megtalálni, de ráleltünk és az kis kacskaringózás árán, gödrökön át és sziklás letörések szélén kivitt minket a présházakhoz, ahol már köves úton haladtunk. Le egészen a Tenkes Csárdához, ahol azt megkerülve ismét az 58-as útnál találtuk magunkat. Megint átkeltünk rajta és a Janus-pincészet tőkéi között lelkiekben már az előttünk álló emelkedőre készültünk, ahol nagyjából egy órával ezelőtt lefelé jöttünk. Nem volt mit tenni, nekiugrottunk és folyamatosan csak mentünk és mentünk. Nem álltunk meg, ezért viszonylag hamar fent voltunk az aszfalton, innen egyenesen tovább a kék és sárga jelzéseken mentünk. Innen pedig már ismertük az utat a nappali változatról. Hamarosan visszaértünk a pihenő padokhoz, ahol a társaságnak már jókedve volt, mi pecsétet kaptunk és elkezdtünk ereszkedni a Csodabogyó tanösvényen. A kilátó elhagyása után már csak egy horhos választott el attól, hogy leérjünk Máriagyűdre. A református templomnál utoljára még jelzést váltottunk és továbbra is lefelé folytatva visszaértünk a buszfordulóhoz a közösségi házba. Átvettük a kitűzőt és az emléklapot, majd ettünk, ittunk, pihentünk. 3 óránk volt még a hazaindulás előtt, ezt az előzőekben említett tevékenységek ismétlésével töltöttük ki, és a rendezőséggel is beszélgettünk. Végül 3/4 4-kor elindultunk át Siklósra, hogy az első pécsi busszal végre hazaérjünk. A túrában nem csalódtunk, a Tenkes éjjel is nagyon szép, remélem állandósul az éves túranaptárban a Tenkes éjszakai.