Dombay-tó 25 (2013. 12. 28.)

December 28-án az évzáró túrára vettük az irányt Gergővel, reggel 5:50-kor indult el velünk és sok ismerős túratárssal a távolsági busz a Dombay-tóhoz. Sűrű, tejszerű ködben telt el az a nagyjából fél óra, amíg a tóhoz vezető bekötőúthoz nem ért a busz. Onnan kicsit lassan jutottunk el az ifjúsági táborhoz a sűrű ködben és vaksötétben. A nevezés után még pakolásztunk kicsit, előkészültünk az előttünk álló 25 km-re, majd 6:45-kor megkezdtük a zöld kereszten a menetet. Eddigre már szépen kivilágosodott és a köd is felszállt, egészen szép időjárás került kilátásba. A zöld kereszt végig műúton vezetett kertek és házak között, a Zengő irányába egy delta elágazásban fordultuk, innen a piros kereszt jól követhető útvonala vezetett minket. Az elején még mindig házak kísértek bennünket, majd váltottunk egy erdőszélre. Ezt magunk mögött hagyva egyenesen betértünk az erdőbe és viszonylag hosszan hol szintben, hol pedig enyhén emelkedve haladtunk. Az emelkedő közepe felé mély dobogásra figyeltem fel, megálltunk, majd tőlünk balra, az úttól pár 10 méterre 15-20 egyedből álló őzcsorda robogott át a fák között. Miután megcsodáltuk őket, lekerült a kabát, ugyanis a jó idő kezdett lassan bekúszni és amúgy is mindig izzasztó a Zengőt mászni. Hamarosan elértük a sárga sávot, amin felkapaszkodtunk a Zengőre. Ahogy egyre feljebb és feljebb értünk, úgy sűrűsödött körülöttünk a köd.

dt2013_01Én ennek nagyon örültem, szeretem a ködös erdőt, különösen szép. A csúcs felé már a szél is felélénkült, de a kabát még maradt a táskában, az esőbeállótól ugyanis még van egy kicsi mászós rész.

dt2013_02 dt2013_03 dt2013_04Azon is túlestünk és immár a torony tövében kaptuk az aláírást a lapokra, majd kicsit melegedtünk a tűznél. Ettünk sütit is, majd kabát fel és nyomás tovább. A szokásos meredek és csúszós sárga sávon ereszkedtünk le a Zengő északi oldalán, szerencsére rendben leértünk a széles útra, melyen balra fordulva mentünk tovább, amíg el nem értük a műutat, ahol a szokásos kódírás történt.

dt2013_05Ezután jobbra tovább a műúton a kék négyszögön. Egészen a kőházas tisztásig haladtunk a műúton, ott balra be az erdőbe, a Réka-völgy irányába. Nem telt sok időbe, hogy elérjük a Réka-kunyhót, onnan azonban mentünk tovább a négyzeten fel s alá, míg el nem értünk a Somos-hegy aljába. Itt aztán kabát megint le, aki már járt erre tudja miért. Közben az érkező túratársak emlékeit hallgattuk a Somos-hegyről. Irdatlan emelkedő ez, 249 méteren 70 méter szintemelkedéssel. A mászás számtalan technikáját lehet ilyenkor megfigyelni, ki egyenest fel, ki cikk-cakkban, ki négykézláb. De az tuti biztos, hogy a körmöd alatt földdel és fakéreggel érsz fel az ellenőrzőponthoz.

dt2013_06Mi is szerencsésen felértünk, az aláírás mellé pedig pogi is járt. Rövid szusszanás után továbbra is szalagozást követve indultunk tovább. Ez levezet a zöld sávhoz, itt éles visszafordító után már a zöldön voltunk. Átmentünk két kisebb hegyen, majd már a Hárs-tető következett, ahol balra fordulva a sárgán ereszkedtünk tovább először a Diós-kútig, majd tovább Püspökszentlászlóra a Bazsarózsa-kulcsosházhoz, ahol bejglivel és a híres-neves teával vártak. Pecsételés és frissítés után mentünk tovább, a hátralévő táv már kcisit monotonnak hatott. Talán azért, mert rengetegszer voltam már erre. Átgyalogoltunk Püspökszentlászlón, aztán a murvás úton elértük Hosszúhetény. Találó a neve, mert gyalog rohadt hosszú végigmenni rajta, de nem volt más választásunk, arra vitt az útvonal. A központban, a buszmegálló után már csak egy bal kanyar volt vissza, közvetlen utána pedig a Tavasz Vendéglő, ahol a pecsételés után egy tea mellett pihentünk kicsit meg. Miután kiléptünk a kocsmaajtón, a sárga háromszöget követtük balra, végig az aszfalton, aztán köves úton. Ezen haladtunk amikor elhagytuk a háromszöget, az balra fordulva a Zengő felé vette az irányt, mi pedig egyenesen mentünk a széles, köves úton. Az utolsó poncét is elhagyva következett a “rémálom” szakasz, a mély és tapadós sárral. Mivel idén csapadékmentes volt a túrát megelőző időszak, így ezen a részen most kemény és száraz volt a föld.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAfotó: Erdős Gergely

Nem néztünk ki úgy, mint a disznók mire az erdőszélre értünk. Onnan az erdő és vadkerítés között baktattunk tovább. Hamarosan a négyes elágazóhoz értünk, elhagytuk a magaslest és szántóföld szélén folyattuk. Innen már láttuk a tó körüli házakat, a szalagozás bevitt közéjük, majd egy rövid lejtő után megérkeztünk az ifjúsági táborba. Átvettük az emléklapot és a kitűzőt, aztán merítettünk a nagy lábos paprikás krumpliból, amit teával öblítettünk le. Volt még kb. 40 percünk a busz indulásáig, jól esett azalatt pihenni. Ismét méltó befejezése volt ez a túra az évnek. Számomra pedig külön fontossággal bír, hiszen a teljesítésével a túratávok összege átlépte az 1000 km-t. Örülök nagyon, a következő ezresig meg sem állok.

dt2013_08

Aztán itthon vettem észre, hogy tévedésből a második teljesítésért járó kitűzőt kaptam, pedig ez már a harmadik volt. Gyorsan írtam is e-mailt Misinek, lebeszéltem vele a cserét. Nincs is mit tennem, mint január elején a Télies Mecseken becserélnem a harmadik teljesítésért járó kitűzőre. Plusz egy érdekes infót is kaptam a kitűzővel kapcsolatban, amiről eddig fogalmam sem volt, de szerintem nem sokan tudják. Íme: “…a második nem a tavat ábrázolja. Már nem tudom, hogy melyikünk csinálta azt a fotót, ami alapján a kitűzőn szerepló grafitrajzot Feri készítette. Az eredeti fotó már lehet, hogy nincs is meg. A kép annak idején, egy bejáráson, kb ott készült, ahol a S jelzésen a Zengő csúcs felé egy nyeregben van az esőbeálló. 400-500 méter alatt köd, felhő volt, afelett szikrázó napsütés. Ami a kitűzőn tónak látszik, az tulajdonképpen a tájon megülő felhőréteg felülről.