Börzsönyi Kéktúra: Nagybörzsöny – Szob

A tervem az volt, hogy az augusztus közepén rendezett “Mecsek 600-as csúcsait” teljesítem. Hetek óta készültem rá, a túra előtt másfél nappal pedig valami nyavalya úgy döntött, hogy nem fogom teljesíteni. Cefetül fájt a torkom és általános rosszullét gyötört, így nem vállaltam egyedül 54 km-t. Marad jövőre ez a vállalkozás. Amint azonban kicsit jobban lettem, elutaztam a Börzsönybe meggyógyulni. Hiszen mi is lehetne jobb hatással az emberre, mint egy olyan, gyakorlatilag érintetlen vadon frissessége, mint a Börzsöny. Bernecéről buszoztam át Nagybörzsönybe, ugyanis a Börzsönyi Kékből már csak egy szakasz hiányzott. Induláskor Bernecén szép napsütéses idő volt, emellett pedig vékony de jó nagy felhőréteg terpeszkedett az égen. Nagybörzsönyhöz közeledve már sűrű pára fogadott. Minden szürke volt és kifejezetten rossznak nézett ki az idő, de mire a busz leért a faluközpontba, már felszállt a köd.
A nagybörzsönyi főteret déli irányban hagytam el és kezdetben a falu utcáin kellett tekeregni. A tájházat elérve azután már hamar kiértem a faluból, majd egy bal kanyarral elkezdtem felfelé mászni. Földúton haladtam és egészen szép rálátás volt a horgásztóra.

bk4_01 bk4_02

Ahogy haladtam előre, egyre inkább záródott a növényzet, végül már egy üde erdőben találtam magam, széles erdészeti úton, ez volt a Farkas-völgy. A völgyben csordogáló patakon való átkelést követően aszfaltra váltott a borítás és erőteljesebben kezdett emelkedni az út velem. Majdnem 2,5 km aszfalt következett, végig felfelé majd ennek a szakasznak a végén jobbra kanyarodtam, vissza az erdőbe. A talaj jobb volt ugyan, de még jobban elkezdett emelkedni, ezért aztán visszavettem kicsit a tempóból, meg-meg álltam a pocsolyáknál a sárgahasú unkák miatt. Mialatt már egyre feljebb és feljebb jutottam, láncfűrészek vinnyogása zökkentett ki. Szerencsére hallható volt, hogy jóval alattam, egy völgyben dolgoztak, ráadásul más irányba is, mint amerre én mentem. Így nem kereszteztem az útjukat és el is értem a kék kereszt jelzést, ami a Nagy-Koppányra vezetett fel. Összesen csak 1 km kitérő volt felmászni a csúcsra, a kilátás pedig pazar volt. A Dél-Börzsöny vonulata, a Visegrádi-hegység és még a Duna is látszott.

bk4_03 bk4_04

Rövid pihenő után tértem vissza újra a kékre, és nagyon hamar már a túramozgalom következő igazolópontjánál voltam, a Koppány-nyeregnél. Gyorsan beírtam a füzetbe a kódot, majd leültem megreggelizni. A 10 perces pihenő után megnéztem a térképen a következő szakaszt, aztán indultam is.

bk4_05

A nyerget déli irányba hagytam el, rövid lejtmenetet követően a jelzés bevitt jobbra a sűrű erdőbe és egyre lejjebb ereszkedett a Vörös-haraszt-völgybe. Az ottani patakon átkelve jöhetett a völgyből való kimászás, ami után már ismét szintben haladva értem el a térképen Fekete-mocsár névvel illetett területet. Itt jobb, aztán rögtön bal kanyar és újabb mászás kezdődött a Fekete-hegy közelében. Felérve nagy tisztás és annak közepén magányos fa várt. Már messziről látszott, hogy a fára – nincs rá jobb szó – gigantikus jelzést festettek. A szabvány jelzés kb. tenyérnyi nagyságú, ebbe viszont az egész tenyerem kényelmesen elfért.

bk4_06

A tisztásról keskeny ösvény vezetett le, ami hamarosan széles erdészeti útra vezetett. Ezen lendületesen haladtam, még egy kis kocogás is belefért. Itt követtem el a hibát, figyelmetlen voltam. Ugyanis a jelzés visszatért az út melletti keskeny ösvényre. Én ezt nem vettem észre és egyre messzebbre jutottam a helyes úttól. Egy idő után kezdett gyanússá válni a dolog, amikor pedig már a piros-zöld fonódó jelzésen találtam magam tudtam, hogy nagyon rossz helyen vagyok. Már majdnem Márianosztrán jártam, pedig nagyon nem ott kellett volna lennem. Hátraarc, vissza jó sokat. A biztonság kedvéért visszamásztam egészen a gigantikus jelzésig, a figyelmetlenségem pedig 4 kilométerembe került. Újra lekövettem a kéket és másodszor már a jó útvonalon mentem, de a hülyeségem miatti tüske még mélyen bennem volt. Olyannyira, hogy az előzőleg tervezgetett Nagy-Galla csúcsát ki akartam hagyni a programból. De aztán amikor odaértem az elágazóhoz, egy csapásra minden rossz érzés elszállt belőlem és már másztam is fel a Nagy-Gallára. A csúcsra vezető út 400 m hosszú volt, de ezalatt 60 métert emelkedett. Nem tudtam volna őszintén mosolyogni, mire felértem, de a jutalom első osztályú volt. Gyönyörű panoráma megint, amit órákig képes lettem volna nézegetni, most azonban csak egy szendvicsnyi időt töltöttem fent, majd visszaereszkedtem a kékre és pár lépést követően újabb ponthoz értem, megint egy kód került a füzetbe.

bk4_07 bk4_08 bk4_09

Szintben lefelé folytattam, majd a Hosszú-völgyben haladtam nem hosszan, bő egy km után éles jobbkanyar vitt fel az egykori vasúti töltésre, annak útvonalát követtem egészen a Vasutas-forrásig. Ezen a szakaszon szerencsére gyorsan tudtam haladni, annak ellenére is, hogy elég köves volt. A forrás után hamar elértem az ódamásdi műutat, amit keresztezve megint patakvölgy mellett vezetett az út. Nagyjából 1 km után jutottam ki a nyílt részre, ahol magánföldek között nyíl egyenesen vitt a kék. Balra mellettem pedig tehenek legelésztek békésen. Az utolsó föld után jobbkanyar és a Sukola-kereszt. Ismét előkerült a füzet, felírtam a kódot, megittam a maradék vizemet és nekiugrottam a maradék 3 km-nek ami még Szobig volt vissza.

bk4_10

A teljes ingerhiány fémjelzi ezt a szakaszt, ami javított földúton, rengeteg ma már nem működő mezőgazdasági telephely között kalauzolja a túrázót egészen addig, amíg be nem ér Szobra. A településen még egy rövid szakaszon, a főútig tartani kell a déli irányt. Az említett helyen szerencsére van működő közkút, így tudtam pótolni a vizemet és jobbra fordulva 300-400 m után már a vasútnál voltam, a jegyirodában kértem állomásbélyegzőt a füzetbe az utolsó üresen maradt helyre, ami így le is zárta számomra a Börzsönyi Kéket. Még ittam egy üdítőt a büfében és 20 perc múlva már buszon voltam, vissza Bernecére.