Kelet-Mecseki Barangolások – 6 ház (2014. 08. 31.)

Nyarat zártunk augusztus 31-én, Zobákpusztán. Öten neveztünk a Gyopár kulcsosháznál, Feri kollégám és három ismerőse, na meg persze én. A nevezésen még nem kell eldönteni, hogy melyik távot óhajtjuk teljesíteni, de mi megegyeztünk előzőleg, hogy a leghosszabb, 30 km-es távra megyünk. Miután mind átestünk az adminisztratív dolgokon, elindultunk visszafelé a kék négyzeten. A Zobákpusztáról kivezető út mentén elkészült a rajtfotó, majd átkelve az úton, az erdőben folytattuk immár a kék sáv, sárga kereszt jelzéseken.

kmb2014_01

Újabb műút átkelés és a túloldalon a Takanyó-völgy várt ránk. A név kicsit megtévesztő lehet, mert azért itt a turistaút metszi szépen a szintvonalakat. Sajnos Vikinek leesett a vércukra, teljesen lesápadt, így megállni kényszerültünk. Amint újra élet költözött belé, folyattuk. Danival így is hátrébb maradtak, ezért kicsit odébb bevártuk őket egy impozáns mohos fatörzs mellett. Újabb élesztgetés, ami kitartott addig, amíg kiértünk a völgyből az aszfaltútra.

kmb2014_02

Kb. egy kilométer aszfaltozás jött, hogy elérjük Pusztabányát. Rövid kitérő az üveghutákhoz, aztán átsétáltunk a Betyártanya kulcsosházhoz, hogy megkapjuk az első pecsétünket az itinerre. Rövid pihenő után kettéváltunk, Viki és Dani a 15-ös távot választották, én pedig Esztivel és Ferivel maradtam az eredeti 30-as tervnél. A kulcsosháztól pár száz métert vissza kellett menni az elágazásig, ahol rátértünk a zöld kereszt jelzésre. Ez vezetett át a Hidasi-völgy keleti végébe, ahol a kéken folytattuk. A patakmeder tele volt “hódvárakkal”, a völgyoldalakon pedig mindenfelé a víz által lehordott ágak. A változatosság kedvéért a völgyből aszfaltra értünk ki, ez a szakasz azonban nem volt túl hosszú, hamar ismét az erdőben találtuk magunkat, méghozzá a zöld jelzésen. Egész szépen emelkedett az ösvény a lábunk alatt, szép szintet tettünk meg, mire felértünk a Lakkeri-fenyveshez. Itt megpihentünk kicsit, bedobtunk egy kólát és indultunk tovább változatlanul a zöldön. Ez a szakasz tavaly lódarazsakkal lepett meg, idén ez szerencsére kimaradt, bár ez mit sem változtat azon a tényen, hogy hosszú út vezetett a következő ellenőrzőpontig. Eleinte persze szintben haladtunk, majd felfelé, de már erősen lejtmenetben voltunk, mire a zöld kereszt becsatlakozott. Kisebb nyeregbe értünk, a jobb oldalon romos gunyhó, majd tüdőtágító emelkedő. No nem hosszan, de nem esett jól. A tetején váltás a sárga keresztre és irány lefelé. Észnél kellett lenni a lejtmenetben, egy rossz lépés is komolyan megbosszulta volna magát. A lejt alján kereszteztük a pirosat, majd műutat értünk. A Máré-vár alatt jártunk, a Vár-kút azonban nagy bánatomra nem adott vizet ezúttal. A domb alján a Vár-völgyi kulcsosháznál várt a második pecsét minket, rövidke pihenővel összekötve. Utunkat az eddigi jelzésen folytatva komoly emelkedőt értünk, iszonyatos volt felmászni rajta. Utána már kellemesebb volt, de messze jártunk még Kisújbányától. Teljes hullámvasút volt ez a szakasz, rövid szintben haladó utat követően megint emelkedő. Ráadásul a hosszan elnyújtott, alattomos fajta, minek sosem látszik a vége. De miután már a zöld kereszt vezetett minket, már nem volt sok vissza a Vörösfenyő kulcsosházig. A harmadik pecsétet kaptuk itt, a felén már túl voltunk. Már ebédidőre járt, így leültünk és kényelmesen megebédeltünk, amit lefojtottunk egy energiaitallal, majd ismét nekiindultunk. Igen, felfelé. Azt nem mondhatom, hogy hamar, de elértük az a részt ahol a zöld háromszög is becsatlakozik a sárgába. Itt egy szakaszon Baranya és Tolna megye határán halad az út, a Dobogó alatt. Ez pedig azt is jelentette, hogy hamarosan a Cigány-hegyhez érkezünk, ami rendre meg is történt. A hegy lábánál tanácstalan túratársaknak segítettünk megtalálni a helyes utat, a javaslatunkra pedig ők is feljöttek a kilátóba megcsodálni a kilátást.

kmb2014_03

A nézelődést követően ereszkedtünk le Kisújbányára, ami nem volt több 10 percnél, a templom alatt pedig a negyedik pecsétünket kaptuk. A pontot a kéken hagytuk el és a Béke-forrásnál újratöltöttük a fogyatkozóban lévő vízkészleteinket. Kifolyót ugyan nem találtunk, de a kis medencéből gond nélkül lehetett meríteni a forrás hűs vizéből. A kéket a falu tán hagytuk el, jobb kanyart vettünk és az azonos színű, de négyzet jelöléssel ellátott utat követtük. Az út elvezetett a Somos-hegy, a Dombay-tó túrák klasszikus helyszíne mellett és egyébként meglepően hamar átvitt minket a Réka-kunyhóhoz, ahol már az 5. pecsétünket gyűjtöttük be. Meg jó sok rovart is, amit nem bírtunk túl sokáig, így aztán el is indultunk. Innen már az is vitt előre, hogy már csak egy házat kellett érinteni a cél előtt. 1,5 km megtétele után értünk el a Zengő-kőhöz, ahonnan aszfalton mentünk egy rövidet és az erdőbe visszaérve elkezdtünk leereszkedni Püspökszentlászlóra. Az arborétum szomszédságában lévő Bazsarózsa kulcsosháznál pecséttel és frissítővel várták a túrázókat. A klasszikus, verhetetlen mecseki tea, mellé pedig vajas-paprikás kenyér. Nagyon jól esett megpihenni és enni-inni, de indulnunk kellett, hisz’ már csak a cél volt vissza. Ehhez először Püspökszentlászlón kellett végiggyalogolnunk. Ez mondjuk nem túl kényelmes, ami pedig rosszabbá tette mindezt az volt, hogy megtudtuk, Daniék mér Pécsett voltak. Nem volt más választásunk, buszoznunk kellett haza. Ennyit a bajtársiasságról. Püspökszentlászló dél-nyugati végében éles jobb kanyart vettünk és másztunk még egy utolsót. Hosszan, fárasztóan egészen a műúton való átkelésig. Ezt követően a Pap-rétet elhagyva már jó tempót mentünk, olyannyira, hogy a Cigány-forrást elhagyva Ferivel befutottunk a célba, majd Eszti is érkezett utánunk nem sokkal. Átvettük az ilyenkor szokásos dolgokat, és elkészítettük a nem őszinte mosolyú célfotót, már mindegyikőnknek fájt valamije. Kisétáltunk a buszmegállóba és 50 perc várakozás után már a buszon voltunk Pécs felé.

Kelet-Mecseki Barangolások – 6 ház
időpont: 2014. augusztus 31., helyszín: Kelet-Mecsek
táv (k. sz.): 29,0 km, szint (k. sz.): 1100 m, idő (ó:p): 8:23

kmb2014_04Végre a célban
Eszter, Feri, a jobb szélén pedig én