Zselic 10 (2014. 10. 11.)

Nem voltam túl boldog attól, hogy fél 5-kor kellett kelnem a túra miatt, de bőven kárpótolt később ezért a kellemetlenségért. Egyrészt ismét szükségét éreztem, hogy túrázni menjek, annál is inkább, mert idén kihagytam a “Szent Imre” túrát. Másrészt szükségem volt még egy harmadik tájegységre, hogy év végén újra bronz fokozatú túrafüggő legyek. Tehát túl korán keltem, összeszedtem magam és kibuszoztam a távolsági pályaudvarra, ahonnan 6-kor indult a járat Kaposvárra. Túljutva a f*szparaszt buszsofőrön kerestem magamnak helyet a zsúfolt buszon, bedugaszoltam a fülemet zenével és 75 perc utazás után már Kaposváron is voltam és itt, a buszpályaudvaron találkoztam Elekkel, aki a hétvégét otthon töltötte, de átugrott Kaposvárra, hogy túrázzunk egyet. Szerencsére neki több helyismerete van errefelé, mint nekem, bár a túra végére már én is nagy biztonsággal mozogtam a városban. A rajthely az Agóra Étteremben volt, a város közepén. Már ez sejtette velünk, hogy leginkább urbán környezetben fogunk gyalogolni, ami az itiner átvételével biztossá is vált. Az igazat megvallva 10 km-en, a város közepéről indulva sejthető volt, hogy ez lesz. A rajtoltatás annak ellenére, hogy egyszerre hárman voltunk csak ott, nagyon lassan zajlott. Végül csak átestünk a procedúrán, és elindulhattunk a 10 km-es távon, én pedig papíron megtapasztalhattam milyen a Zselicben túrázni. Persze gyakorlatilag nem nagyon érintettük a Zselicet ezen a távon, de tájegységként ezt adták meg. Az viszont határozottan pozitív, hogy az itiner nagyon jó minőségű papírra lett nyomtatva, színesben.

A Zselic mintegy 1200 négyzetkilométernyi területű dombság a Dunántúli-dombság déli részén, Somogy és Baranya megye határán. Tengerszint feletti magassága átlag 200-250 méter, magasabb pontjai az északnyugat-délkeleti irányú Duna-Dráva vízválasztó vonalon találhatók. Legmagasabb pontja, a Hollófészek 358 m magas. Számos forrása és patak jellegű vízfolyása van. Természeti értékeit jelentős mértékben jellegzetes erdőtársulásai adják nagyszámú szubmediterrán flóraelemmel, s a hozzájuk kapcsolódó élővilággal. (forrás:http://hu.wikipedia.org/)

Kicsit kompromisszumos megoldás volt a 10 km-es táv teljesítése, ugyanis volt még tennivalóm itthon, nem fért volna bele hosszabb távollét, de legalább így eljutottam a túrára. A rajból a Kossuth teret érintettük először, Kaposvár belvárosa pedig nagyon szép. Kis helyen rengeteg látnivaló halmozódik fel, győztem forgatni a fejem.

zs10_01 zs10_02 zs10_03 zs10_04

Lementünk a körforgalomig, ahol jobbra fordultunk és a piros háromszöget követtük. A vasúti síneken átkelve még mindig a piroson egészen a Cseri park széléig mentünk, ahol aztán a park szélén a Madár utcáig tovább. A sarkon lévő boltban Elek vett magának reggelit, addig én megettem a magamét, majd mentünk tovább. Itt kicsit túlmentünk, egy merőleges utcán le a Körtönye utcára, ahol ismét felvettük a jelzést és a Cseri dűlőn elindultunk a Töröcskei tóhoz. Végre elhagytuk az aszfaltot, zúzott kavicson folytattuk. A kellemesen felfrissítő, kicsit hűvös de párás őszi időben hamar elértük a tavat, megálltunk pár percre a partján, majd erdei környezetben a tó keleti partján gyalogoltunk tovább.

zs10_05

Klasszikus parkerdő képét mutatja itt a táj, olyan volt mintha Malomvölgyben jártunk volna. A tavat elhagyva megérkeztünk a Vackor tanyához, az első ellenőrzőponthoz. Nagyon kellemes helynek tűnik, egy székely kapun keresztül lehet bemenni, bent pedig pár, külön bejáratú faház várja az ide érkezőket.

zs10_06 zs10_07

Mi itt csak pecsétet kaptunk, majd indultunk tovább. Ekkor vettük észre az egyetlen aggodalomra okot adó dolgot, ami úgy nézett ki, mint egy totemoszlop. Mindenféle kacat volt rajta, még egy szarvasbogár feje is. A tanya után visszafelé mentünk egy kicsit, majd jobbra tartva, rövid de annál meredekebb kaptatón értünk fel egy szélesebb erdei útra.

zs10_08 zs10_09 zs10_10 zs10_11

Ezen északi irányba mentünk pár száz métert, a vége lejtmenet volt, a domb alján éles jobb kanyart véve folytattuk. Gyönyörű patakvölgy felett vitt az út, ha pedig a Zselic ilyen szépségeket rejteget, akkor biztosan jövök még ide túrázni. Mielőtt újra aszfaltot értünk volna, még kaptunk egy pecsétet az itinerre. Az aszfaltot nem sokkal arrébb jobbra hagytuk el, a Gyertyánosi-parkerdő területére értünk be, ahol gyakorlatilag csak lefelé mentünk a következő pontig, ami a Négytestvér-forrásnál volt felállítva.

zs10_12

A pecsételés után még maradt egy kis másznivaló a kék kereszten. A dombtetőt követően visszaértünk a kiépített részre és hamarosan a 67-es főúton keltünk át, hogy a Kaposhegy nevű városrészben folytassuk. A Legénysor, amjd a Géza utcát végigjárva már a vasútállomásnál voltunk, a Kapos hídján átkelve a felüljárón túl már ismerős terepen értünk vissza a célba. A célregisztráció még a rajtoltatásnál is lassabb volt, de végül csak megkaptuk az oklevelet és kitűzőt. Az egész túrán nem volt ellátás, ezért nagy meglepetésként ért, amikor kettőnknek kihoztak egy nagy tál gulyáslevest. Volt még 25 percem a busz indulásáig, így megettünk egy-egy tányérral, igazán jól esett. Megköszöntünk mindent és lesétáltunk a buszpályaudvarra, ahova éppen akkor érkezett a buszom. Elköszöntem Elektől, felszálltam a buszra, zene be és 75 perc múltán ismét Pécsett voltam.