Télies Mecsek 16 (2016. 01. 09.)

Kezdetét vette az új túraév, ennek fényében pedig a Télies Mecsek 16 km-es távját teljesítettük Istvánnal. A korán kelés már nagyon megy, 6:20-kor ki is dobott az ágy, így aztán kényelmesen volt időm összekészülni és legyalogolni a buszmegállóba. Találkozónak 8:45-öt beszéltünk meg Teca Mamánál, ahonnan a túra rajtolt. Az utóbbi években ezen a túrán mindig nagy tülekedés volt, idén azonban vélhetően a “rossz” idő miatt nagyjából csak fele annyi bátor jelentkező akadt, mint amennyivel a szervezők számoltak, ebből kifolyólag pedig nyugodt körülmények között tudtam meginni a kávémat, amíg Istvánra vártam. Ez a “rossz” idő pedig csak annyit jelent, hogy borult volt az ég és néha kicsit eleredt az eső. Ez egy olyan veterán rókának, mint nekem ez már meg se kottyan, de el tudom képzelni, hogy sokakat otthon tartott. 9 után pér perccel István is befutott, neveztünk, majd el is indultunk. Az hamar kiderült, hogy a legvastagabb polárom és rajta a softshell kicsit sok lesz, ezért miután Éger-völgyből a zöld sávon felkanyarodtunk a Jakab-hegyre és hamar megszabadultam a kabáttól. A szervezők – ha emlékeim nem csalnak – 5 éve változtatták téliről téliesre a túra nevét és ez egészen idáig helytálló is volt, ugyanis havat nem kellet taposni ezen a túrán. De idén bőven volt belőle, igaz, hogy már félig olvadt állapotban, de azért a hegy így is nagyon szép képet mutatott. Egyre feljebb jutottunk, az erdőt pedig sejtelmes pára ülte meg, nagyon vékonyan, szinte csak a talaj mentén. Nem sűrűn láttam eddig ilyet, de azonnal megfogott a látvány.

tm16-2016_01tm16-2016_02

Ekkor már a Mohosi-kis-kút magasságában jártunk, az Éger-tető közelében lévő kis tónál pedig jött a bukfenc. Innen ugyanis nem a zöld sávon folytattuk, hanem az eddigi években tiltott útvonalként feltüntetett zöld körön indultunk meg a Jakab-hegy csúcsa felé.

tm16-2016_03

Így kicsit rövidebb volt az össztáv, mint eddig, de szintben nem volt kevesebb. Erős kaptatók, elnyújtott emelkedők egyaránt vannak ezen az útvonalon, mégsem annyira vészes összegészében. Nagyon egyenletes tempót lehet rajta menni. Az egyetlen ami hátráltat ilyenkor, az a hó. Az olvadt hóban nagyon nehéz haladni, jobbra-balra csúszkál az ember lába. Aztán vannak olyan részek, ahol már tükörjég van, így aztán furcsa dolog, de a sarat kell ilyenkor keresni, azon legalább van tapadás. Útközben megtaláltam a második olyan kör jelzést, amit valaki smiley-vá alakított át. Az első ilyet a Hidasi völgyben találtam még 2013-ban.

tm16-2016_04

Töretlenül kaptattunk felfelé, amikor feltűnt a földvár, ez pedig azt jelentette, hogy már közel jártunk az első ellenőrzőponthoz. Valóban, mert pár perc után elértük a pálos romok melletti kilátót, ahol pecsétet kaptunk az itinerre, mellé pedig sport szeletet. Itt álltunk meg reggelizni. Bedobtam egy szendvicset és előkerült a táskámból a finom, forró tea is. Nagyjából 10 perces pihenőt követően indultunk útnak, méghozzá a kék sáv jelzésen kezdtünk ereszkedni. Sajnálatos dolog volt látni tavaly, ahogyan tarra vágtak egy igen pompázatos bükköst, de nagyon kicsi öröm az ürömben, hogy csodás panoráma nyílt a Közép-Mecsekre, nagyon szépen látszik a Misina-Tubes gerinc.

tm16-2016_05

A látvány rögzítése után csúszkáltunk tovább lefelé a jégen a nyeregbe. Onnan még mindig a kéken, de már felfelé vitt tovább az ösvény, ami azért rendesen megdolgozta a combhajlítóimat. Innen a nyeregből a Vörös-hegy alatt található keresztig jóformán végig gyűjtöttük a szintet hozzávetőleg 2 km-en keresztül, ez volt a “néma-szakasz”. Amikor egy hang nélkül, a fogaidat összeszorítva taposol előre a hóban és minden egyes lépés duplán megerőltető, mert állandó jelleggel megcsúszik még a bakancs talpa is és kicsit olyan vagy, mint a disznó a jégen. A keresztnél aztán kiengedtünk és már felszabadultan kezdtünk ereszkedni az 1 km-re lévő Remete-rétre, itt kaptuk ugyanis a második pecsétet az itinerre.

tm16-2016_06

Ez az ellenőrzőpont egyben frissítő is volt, téli fagyi és forró citromos tea is járt a pecsét mellé. Sőt, a kevés résztvevő miatt 3 pohárral is leguríthattunk, ami nagyon jól esett. Itt is beiktattunk egy pihenőt, közben pedig István hóembert építette, amihez én is hozzájárultam, raktunk neki szakállat természetesen. Mohából. Így született meg Brady, a világ első szakállas hóembere.

tm16-2016_07tm16-2016_08

A mű elkészülte után iramodtunk neki az utolsó etapnak a piros sávon, dinamikusan veszítettük a szintet, ahogyan lefelé kocogtunk az ösvényen. Jóleső érzés volt kicsit futni, ezt kívánta a terep, nem terhelt annyira, mint folyamatosan visszafogni magunkat a lejtőn. Így aztán hamar elértünk Mecsekszentkúthoz, majd onnan megint vissza az erdőbe, a Rózsa-, majd a Kancsal-forrás után átkeltünk a műúton és Pécs-Orfű kerékpárúton folytattuk. Ez már tényleg az utolsó erőfeszítés volt, ahogyan a félig olvadt hóban lecsúszkáltunk a célba. Ott aztán megkaptuk az emléklapot és a kitűzőt, a 2 helyet pedig 4 virslit, szintén a kevés induló miatt. Még a rajtolás előtt vettem észre a Mecseki Turista Kártyát az asztalon, amikor pedig rákérdeztem a kiváltási feltételekre, csak annyit mondtak, hogy írjam rá a nevezési lapra, hogy szeretnék kártyát. Kicsit furcsállottam, de ráírtam. Aztán a célban meg is kaptam a kártyámat, ami már előre el volt készítve, mondván, hogy tavaly is voltam ezen a túrán, így gondolták idén is eljövök. Nem tévedtek, a megelőlegezett bizalmat pedig köszönöm nekik. A 4 virsli elmondhatatlanul jól esett, de ez igaz az egész túrára. Sőt, nagyon rég éreztem magam ennyire jól túrán, mint ezen a Télies Mecseken.